Protestantse Kerk in Nederland

Reisverslag Oekraïne  22-9-2012 - 29-9-2012
JanWillem de Putter, Pieter en Annet van Es

Zondag

Om 5.45 zijn we met de auto vanaf Zaamslag vertrokken naar het vliegveld Charleroi in Brussel. Om half 9 steeg het vliegtuig op en om 10.15 stonden we in Budapest.  Omdat een auto huren zonder reservatie een te dure kostenpost was, zijn we per ‘illegale’ taxi naar het centrum van Budapest gereisd. Daar hebben we de intercitytrein naar Nyiregyhaza genomen, waarna we per taxi naar het Aventinus hotel zijn gebracht.

Maandag

De volgende dag zijn we per taxi in volle snelheid naar de grens bij Tiszabecs gebracht. De grensovergang ging redelijk vlot, al was er wel een groot machtsvertoon en moesten we veel geduld hebben.
Na de grensovergang werden we door Istvan (onze contactpersoon en tolk) opgehaald en werden naar het ‘bejaardenhuis’ gebracht waar we tijdens ons bezoek aan de Oekraïne verbleven. De vrouw van Istvan, Klara, kookte voor ons. ’s Middags hebben we nog een rondje door het dorp en over de markt gelopen, waar we al veel hebben gezien van de armoede van de mensen daar.

Dinsdag

Dinsdagochtend mochten we kijken (soms helpen) hoe het eten voor de gaarkeuken werd bereid en uitgedeeld. Het was een zeer koude en regenachtige dag, waardoor er helaas weinig ouderen kwamen om hun maaltijd(en) op te halen. De gaarkeuken bereid eten voor 30-35 ouderen en zieken uit Vinogradovo op dinsdag en vrijdag.
Die ochtend hebben we ook kennis gemaakt met de plaatselijke predikant en zijn (zwangere) vrouw, waarmee Istvan en Klara zeer positieve ervaringen hebben binnen het kerkelijk ouderen- en jeugdwerk.
Dinsdagmiddag is de BSO in Petervalva bezocht. De kindertoiletten zijn gerealiseerd, evenals één van de twee overkappingen. De tweede overkapping wordt later in de week op aandringen van Istvan afgemaakt. De deuren, de kozijnen en de gevel kunnen een opknapbeurt gebruiken. Binnen ziet de BSO er verzorgd uit.
Na het  bezoek aan de BSO hebben we een bezoek gebracht aan de predikant van Petervalva. Hij heeft ons rondgeleid in de kerk, de gaarkeuken in Petervalva en in de reformatorische school waaraan hij verbonden is als (mede)directeur. De predikant wil graag dat de gaarkeuken wordt uitgebreid om meer ouderen en zieken van een maaltijd te voorzien, doordat de nood en de vraag hiernaar stijgt. Deze gaarkeuken bezorgt de maaltijden aan huis. Mogelijk kunnen zij de materialen van het Tafeltje Dekje uit Nederland gebruiken die in Vinogradovo niet gebruikt kunnen worden. Istvan zal dit samen met de predikant afhandelen.
Het Reformatorisch lyceum is een internaat voor christelijk onderwijs. Momenteel studeren hier 90 leerlingen die hier met 4 studenten per slaapkamer verblijven. De studenten verblijven daar voor €140 per maand, een bedrag dat niet iedereen kan betalen. In de lessen en in de studentenkamers werden we zeer gastvrij ontvangen.
Op de terugweg zaten we middenin een stoet van koeien, die thuisgebracht werden door een van de dorpsbewoners. Deze koeien worden in de ‘achtertuin’ van een normale woning verzorgd.

Woensdag

Woensdagochtend brachten we een bezoek aan het Ziekenhuis in Vinogradovo. We werden allereerst gastvrij ontvangen op de afdeling neurologie. Hier werd kennisgemaakt met de onderdirectrice, doordat de directrice andere verplichtingen had. De onderdirectrice werkt als arts op een interne afdeling en infectieziekten en zou graag een bronchoscoop willen kopen om long(infectie)ziekten te diagnosticeren.
Op de afdeling Neurologie is behoefte aan nieuwe deuren van de patiëntenkamers, doordat de huidige deuren niet (goed) kunnen sluiten. Ook kunnen de vloeren, de muren en de bedden een opknapbeurt gebruiken. De toiletruimtes van de afdeling zijn inmiddels met behulp van financiële steun opgeknapt.
Vervolgens werden we rondgeleid op de afdeling Traumatologie en mochten we een operatiekamer bezichtigen. De hygiëne en infectiepreventie wordt in dit ziekenhuis niet op hetzelfde niveau gerealiseerd als in een Nederlands ziekenhuis.. Op de operatiekamer is behoefte aan een laparoscoop die gebruikt wordt om nier(stenen) te verwijderen. Het zuurstofapparaat, de operatielampen en de wastafels die door het OEC zijn gefinancierd worden veelvuldig gebruikt. Ook de ramen en kozijnen op de operatiekamers zijn vervangen.
Als laatste bezochten we de kinderafdeling. De keuken uit Ter Schorre is op de kinderafdeling geplaatst. Vanuit deze ruimte wordt nu de voeding onder de kinderen verspreid. Ook op deze afdeling zijn de ramen en kozijnen vervangen. Op deze afdeling vraagt de badkamer om een spoedige opknapbeurt.
Na het bezoek aan het ziekenhuis hebben we met de Andras de hoofdapotheker gegeten in een plaatselijk restaurant. Hier vernamen we dat een salaris van een hoofdapotheker 150 euro per maand bedraagt, en het maandsalaris van een arts 200 euro (terwijl de benzineprijs per liter toch €1,30 is en 3 sinaasappels kost 10hrivna= 0,94 eurocent, en dat is duurder als een fles wodka van 1,5 liter).
Het geld dat de vorige keer gegeven is aan Andras heeft hij moeten afstaan aan de directrice van het ziekenhuis. De directrice wil liever haar dochter als tolk in plaats van Istvan.
Als laatste hebben we gezien hoe de vrouwenvereniging van de gemeente in Vinogradovo in het ‘bejaardenhuis’ wordt georganiseerd. ’s Avonds hebben we weer veelvuldig over onze indrukken van de afgelopen dagen gesproken en werd besproken hoe we de financiële steun van het OEC het beste kunnen verdelen en verantwoorden.

Donderdag

Donderdagochtend is er een bezoek gebracht aan de Hongaarse school, waar te zien was dat het schoolmeubilair uit een basisschool uit Terneuzen goed gebruikt wordt. Tevens hebben we de toiletruimtes mogen bekijken die opgeknapt zijn met behulp van financiële steun door onder andere  het OEC van Zaamslag. Daarna hebben we kennis gemaakt met de predikanten van buiten Vinogradovo en mochten we een verenigingsgebouw (waar nevendienst en catechisaties gegeven wordt) bekijken, aan een van deze predikanten hebben we geld overhandigd.
Na het bezoek werden we uitgenodigd om frietjes te eten bij Istvan en Klara thuis. Na het eten werden de contactpersonen uitgenodigd aan wie we graag financiële ondersteuning wilden geven. Ook het geld van de kindernevendienst dat opgehaald is met de collecte tijdens het kinderkerstfeest is overgedragen aan de predikant van Vinogradovo.
De betreffende personen zijn erg dankbaar voor de financiële steun die zij ontvangen.
Aan het eind van de middag mochten we een kerkdienst meemaken, helaas konden we er weinig van verstaan.
Na de dienst namen we afscheid van Istvan en Klara, doordat zij met de andere gemeenteleden afscheid namen van een van hun gemeenteleden die ook gebruik maakte van de gaarkeuken (zo ook afgelopen dinsdag) en plotseling overleden is.

Vrijdag

Om 8 uur namen we afscheid van Klara, waarna we met Istvan vertrokken naar Budapest. Ook nu was de grensovergang een enorm machtsvertoon en konden we na anderhalf uur geduldbeproeving pas in Hongarije onze reis voortzetten.

Bejaardenhuis

Het bejaardenhuis bevat door het vele zware verkeer dat over de slecht aangelegde weg de woning passeert, veel (grote) scheuren. Niet alleen wij, maar ook Istvan maakt zich zorgen om de bouwtechnische staat van het gebouw. De kerkelijke gemeente wil het ‘bejaardenhuis’ graag kopen.  Er is een bedrag genoemd van 120.000 dollar.
Momenteel wordt er in het ‘bejaardenhuis’ het volgende georganiseerd:

Groentebouw (tomaten, paprika’s, komkommers)
Gaarkeuken 2x p week
Vrouwenvereniging 1x per maand
Zomerkamp

Er wordt samengewerkt met het weeshuis, de jongens uit het weeshuis werken in de kassen. Zij krijgen daarvoor eten en knuffels en Istvan regelt veel voor het weeshuis.

terug

Hulp aan Oekraïne in oorlogstijd
Het Oost-Europacomié steunt projecten in Oekraïne. meer

voedselkast
De voedselkast in ons dorp is weer in bedrijf. meer

Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.