Protestantse Kerk in Nederland
Protestantse Gemeente Zaamslag
 
 
Erediensten Erediensten
Iedere kerkdienst vertelt een verhaal. Het begint met het lied, soms een morgenlied, in ieder geval iets om de stem mee op te warmen en 'binnen te komen'. Dan nemen we een moment om stil te zijn, spreken we woorden van bemoediging en zingen we (biddend) de intochtspsalm.
Die brengt ons bij een eerste poort: de Wet. Zo betreden we de verbondsruimte van God. Niemand kan dat zonder schuld te belijden. Daarom klinkt van Christuswege ook de nodiging om verder te gaan: de genadeverkondiging. Die we beamen met een loflied.
Het daaropvolgende gebed brengt ons bij de tweede poort: het Evangelie. Een lector leest voor uit de Bijbel. Dit is één van de heiligste momenten in iedere kerkdienst: we luisteren naar de Heilige Schrift. De kinderen krijgen met een 'Brammetjeverhaal' een voorproefje van hun nevendienst.
Dan volgt de preek. Die moet het Evangelie uitdelen, ons tot hoorders van Jezus Christus maken. Om Hem gaat het: om wie Hij is, om wat Hij geeft, en om wat Hij vraagt. Rond zijn Woord vormt zich de Onzichtbare Kerk. Geloof kun je immers niet zien. Van een ander niet. En vaak van jezelf ook niet. Alleen God ziet het.
Is dat het? Nee. Want deze onzichtbare geloofskerk wil op uitdrukkelijk bevel van Christus zelf zichtbaar worden. En wel in de Maaltijd des Heren. Waar brood en wijn als tekenen van Christus’ lichaam en bloed worden gedeeld, wordt Gods Koninkrijk zichtbaar. De sacramenten voegen de onzichtbare geloofsgemeenschap zichtbaar samen.
Die zichtbaarheid heeft ook een riskante zijde, want niet wijzelf ontvangen Christus’ lichaam en bloed, maar alleen ons geloof in ons kan dat doen. Vandaar die lastige waarschuwing: eet jezelf geen oordeel. Alles komt op het geloof aan: alleen door het geloof ontvangen wij Christus en zijn heil. En ook alleen in het geloof geven wij onszelf volkomen aan Hem over. Zo wordt waar wat Paulus schrijft: 'Ikzelf leef niet meer, maar ​Christus​ leeft in mij. Mijn leven hier op aarde leef ik in het geloof in de ​Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zich voor mij heeft prijsgegeven.' (Galaten 2:20).
                                                                                                                                                                             Ds. G. de Lang
 
terug
 
 
 
 

ZaamslagDoet
datum en tijdstip 21-09-2019 om 09:00
meer details

Eredienst
datum en tijdstip 22-09-2019 om
meer details

Eredienst
datum en tijdstip 29-09-2019 om 10.00 uur
meer details

Rondleiding ZAGRAS
datum en tijdstip 05-10-2019 om 13:30
meer details

 
Present organiseert ZaamslagDoet

Op 21 september organiseert de Stichting Present een 'ZaamslagDoet-dag'. Iedereen mag meedoen. Doe jij, doet u ook mee?
  meer
 
Oost Europacomité bezocht Vinogradovo
Een afvaardiging van het Oost-Europacomité bezocht onlangs onze zustergemeente in Vinogradovo (Oekraïne).
  meer
 
Startzondag 2018

meer
 
Welkom bij Inn gebed
Elke woensdagmiddag vanaf één uur tot ongeveer kwart voor twee is de kerk open. meer
 
 
Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.